LeopoldMuseum Ekspresionizem


L E O P O L D
MUSEUM

v MuseumsQuartier Wien
www.leopoldmuseum.org



NEMŠKI 

EKSPRESIONIZEM

zbirki BRAGLIA in JOHENNING 

razstava od 15.11. 2019 do 20.04. 2020


Paul Klee: Orientalski praznik, 1927,
Fondatione Gabriele e Anna Braglia, Lugano
Foto: M. Majcen

Razstava predstavlja prvič v Avstriji izbor ekspresionističnih del iz dveh pomembnih evropskih umetniških zbirk. Vidimo lahko 100 del iz zbirke Fondatione Gabriele e Anna Braglia iz Lugana in iz zbirke Renate in Friedrich Johenning Stiftung iz Nordrhein-Westfallen (iz družine industrialcev Miele). Za dopolnitev k tej razstavi so na ogled še dela iz Nolde  Stiftung Seebüll, dela iz Leopold muzeja ter Privatne zbirke Leopold. Strastna zbiralca Gabriele Braglia in Friedrich Johenning sta začela zbirati v 50-tih oziroma v 60-tih letih prejšnjega stoletja. V veliko pomoč pri izboru slik sta obema bili njuni ženi: katera slika se bo pridružila zbirki, je bila skupna odločitev.


Ekspresionizem - upor umetnikov

"Sugestivni vpliv nemškega ekspresionizma se do danes ni nič spremenil. S to mislijo se Leopold muzej posveča temu bogatemu in vplivnemu poglavju evropskega modernizma", pravi direktor muzeja Hans-Peter Wipplinger.

V začetku 20. stoletja se je pojavila ambiciozna generacija umetnikov, ki je iskala nova izrazna sredstva. Borili so se proti tradiciji in se postavili proti družbenim normam ter si prizadevali za svobodo umetniškega izraza. Raziskali so pojem lepote, barvam so vzeli njihovo upodabljajočo 
funkcijo, zavzemali so se za lapidarne oblike in se posluževali hitrega in 
impulzivnga načina slikanja. Naturalistično slikanje ni bilo pomembno, štelo je posredovanje notranjega počutja umetnika. V začetku to novo slikarstvo ni našlo razumevanja pri publiki. Nacionalsocialisti so dali ta njihova dela odstraniti iz muzejev (entartete Kunst- umetnost brez vrednosti). V nemškem povojnem času pa je postal ekspresionizem kot "neoporečna" umetniška struja simbol za demokratične in humanistične vrednosti. Danes je izreden mednarodni pomen te ekspresionistične umetnosti neoporečen in dosega rekordne  cene na umetniškem trgu.



Marianne von Werefkin: Aleja, 1917
Fondatione Gabriele e Anna Braglia, Lugano
Foto: Roberto Pellegrini


Ruski umetniški par Aleksej von Javlenski in Marianne von Werefkin sta živela na Bavarskem. Leta 1906 sta potovala v Francijo in tam spoznala neoimpresionizem Paula Cezanna. Vpliv tega umetnika najdemo v mnogih kasnejših slikah, nastalo je  tako imenovano "površinsko slikarstvo". 

Skupini "Modri jezdec" (Der blaue Reiter) so pripadali med drugim Vasilij Kandinski in  Franz Marc. Tudi njim ni več zadostoval impresionizem, pomembno je bilo v slikah prikazati notranje počutje umetnika. To je bilo novo razumevanje umetnosti.

Moj najljubši slikar te struje je Paul Klee (1879-1940). Rojen je bil v 
Švici v umetniški družini glazbenikov. Še kot otok je začel s poukom violine, kasneje pa se je odločil za študij slikarstva v Münchnu. Študijska
potovanja v Italijo in v Francijo, poroka z glazbenico Lily Stumpf. Poznal je umetnike iz skupine "Modri jezdec". Razstavljal je svoje slike na njihovih razstavah. Študijsko potovanje v Tunis skupaj Augustom Macke in Louis Moilliet. Bil je ustanovitveni član münchenske Nove secessije. Bil je tudi  učitelj v Weimarju v Bauhaus združenju. Dobil je  profesuro na 
Umetniški akademiji v Düsseldorfu. 1933 je emigriral v Švico. 1937 je bila
njegova umetnost proglašena kot "nevredna umentnost". Zbolel je z sklerodermijo, kar mu je onemogočilo nadaljnje umetniško delovanje. 1940 leta je prišel v sanatorij, kjer je umrl.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Donauturm/Stolp ob Donavi#Wien

Ringstrasse/Prstan, Mestna hiša #Dunaj

Stephansdom/Stolnica sv.Štefana/#Wien