Kunstforum Daniel Spoerri

 Kunstforum Wien

Freyung 8,1010 Wien

www.kunstforumwien.at

odprto dnevno od 10. do 19. ure

ob petkih od 10. do 21. ure


Vhod v Bank Austria Kunstforum Wien


Daniel Spoerri

od 24.3. do 27.6.2021


Kunstforum Wien  predstavlja v svoji spomladanski razstavi "Daniel Spoerri" delo umetnika,  ki obravnava v svojih centralnih temah svet okrog nas: predmeti in hrana so kot socialni dogodek. Prvič po 30-tih letih je tukaj obsežna razstava tega umetnika, ki že od leta 2007 živi na Dunaju. Zbranih je okrog 100 del iz 43 javnih in privatnih zbirk. Njegova dela omogočajo z bogatim arhivskim materialom dodatne poglede v življenje in delovanje tega univerzalnega umetnika.

Varljiva slika: Daniel Spoerri: Restaurant de la City-Galerie, 1965
Mešana tehnika 120x120x40 cm. Friedrich Christian Flick Collection im
Hamburger Bahnhof Berlin. (c) Daniel Spoerri und Bildrecht Wien 2021
Foto: Stefan Roetheli, Zürich


Spoerri, rojen leta 1930 kot Daniel Isaac Feinstein in Galati v Romuniji, se je s svojimi "varljivimi slikami" (nemško "Fallenbilder", francosko "Tableau piege") zapisal v svetovno umetnostno zgodovino. 

V Romuniji so fašisti ubili leta 1941 očeta. Mama, Švicarka po rodu, je s svojimi šestimi otroci zbežala v Zürich. Tam je Daniel obiskoval baletno šolo in postal najprej baletnik, kasneje maneken, v Nemčiji je delal kot asistent v gledališču. 

V 1950-tih letih je spoznal veliko novih ljudi. Sam pravi: V tej "juhi" z gibljivo umetnostjo (plesom) sem doživel razsvetlitev: antiteza h gibanju je fiksirana situacija, je mirovanje. Od leta 1960 dalje  je pritrdil jedilni porcelan in pribor na jedilno mizo tako, kot je to izglegalo po končanem kosilu. Tako "sliko" je nato obesil na steno, iz vodoravnega položaja v vertikalni.

Slika mize je bila za gledalca kot past: ni bila v vodoravnem položaju, temveč v vertikalnem. Vse je bilo na "varljivi sliki" prepuščeno slučaju, kar je bilo bolje, kot če bi predmete aranžirali.

Retrospektivna razstava v Bank Austria Kunstforum predstavlja 7 desetletij dela tega umetnika, ki je deloval v vseh medijih umetnosti. Je navdušen zbiralec artefaktov in vsakdanjih predmetov na bolšjih trgih, iz katerih je nato ustvaril asemlaže. 

Kronologija njegovega življenja nam pokaže tematska težišča, ki so obstojala še preden je začel s svojimi "varljivimi slikami". V začetku je bil profesionalni plesalec, deloval je v gledališču, pisal poezijo (1958), ki je bila objavljena v reviji "material". Ustanovil je edicijo MAT(Multiplication d'art transformable). Tu obravnava vprašanje originalnega dela in njegove multiplikacije. Ukvarjal se je tudi z motivom gibanja s fokusom v gibalni umetnosti.

Ko je bil že zelo uspešen na mnogih področjih, se je za 13 mesecev preselil na grški otok Symi, kjer je živel zelo preprosto. Posvečal se je hrani in kuhanju, kar se je kasneje, po vrnitvi v Nemčijo, izrazilo v odprtju svoje lastne restavracije. Ta je bila seveda zopet nekaj posebnega. Imeli so tako hrano, ki je sicer nisi dobil nikjer drugje ( na. pr. meso kače klopotače). Ljudje so prihajali v restavracijo. Po zaužitem kosilu pa so si naročili "varljivo sliko" z umazanim porcelanom in priborom ter eventuelnimi ostanki hrane, ki so jih konzervirali.

Ustanovil je "Eat Art". Iz živil kot je kruh, sladkarije iz lecta, čokolade so nastala umetniška dela, umetnost je bila predmet konzuma.

Daniel Spoerri je pravi kozmopolit. Živel je v Parizu, New Yorku in San Franciscu, v Hamburgu, v Darmstadtu, Kölnu in Düsseldorfu, v Tessinu v Švici in na otoku Symi v Grčiji. Od leta 2007 živi na Dunaju.

V Parizu je začel v okviru gibanja "novi realizem" z "varljivimi slikami" (Fallenbilder, Tableau piege): uporabljeno  posodo z ostanki hrane od kosila so pritrdili na mizno ploščo ali podlago za pisanje. "Varljiva slika" je torej zamrznjeni trenutni posnetek nekega zaključenega procesa realnosti. Opazovalcu naj bi z "varljivo sliko" postavili past, tako, da misli, da miza z ostanki od kosila ne visi, temveč stoji. Pogled pri sliki se menja iz horizontale v vertikalo. Taka fiksirana slika poda zamrznjeno realnost. Tako fiksiranje slike naj bi po Spoerriju povzročilo slabo počutje. V njegovih "varljivih slikah" naj ta pritrditev pomeni nepremično stanje, pritrditev in smrt, ki provocirajo gibanje, spremembo in življenje.

Konec razstave predstavlja njegov vrt v Seggiano v Toscani. Tu so razstavljena njegova dela iz bronze kot tudi dela njegovih številnih prijateljev kot so Eva Aeppli, Meret Oppenheim, Niki de Saint Phalle ali Jean Tinguely.

Umetnik Daniel Spoerri, Unger, Attersee, Direktorin Dr. Brugger


Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Donauturm/Stolp ob Donavi#Wien

Ringstrasse/Prstan, Mestna hiša #Dunaj

Stephansdom/Stolnica sv.Štefana/#Wien