MAK KoloMoser#Wien

Museum für angewandte Kunst MAK
Muzej uporabne umetnosti/
Museum of applied Arts

Stubenring 5, 1010 Wien

odprto v totek od 10:00 do 22:00 ure, 
od srede do nedelje od 10:00 do 18:00 ure

MAK.at/Kolomanmoser


KOLOMAN MOSER 

univerzalni umetnik med Gustavom Klimtom in Josefom Hoffmannom

Koloman Moser, Osnutek za južno okno cerkve St.Leopold na Steinhofu, 1905/06
(c) MAK/ Georg Mayer

Danes nas trajno fascinira celotno delo Kolomana Moserja.  Kot univerzalni umetnik je obvladal slikarstvo, grafiko, umetno obrt in notranjo opremo kot tudi modo in scenerijo za gledališče. Dunajska Secesija je propagirala celotno umetniško delo in to je kot malokdo drugi Moser obvladal. Velja kot eden najvažnejših predhodnikov dunajskega modernizma. Kot eden najvažnejših jugendstil umetnikov je poleg Gustava Klimta in Josefa Hoffmanna vodilni umetniški predstavnik dunajske pomladi. Prvič sem se spoznala z njegovim delom v cerkvi
Otta Wagnerja na Steinhofu, kjer so okenske slike narejene po njegovih osnutkih. Zame imajo te podobe magično lepoto, še posebej ko skozi ta okna posije sonce (glej eno od slik zgoraj).

Koloman Moser, pogled na Rax iz hiše Mautner Markhof, 1913
(c) MAK, Georg Mayer

Ob 100. obletnici smrti (Koloman Moser 1868 -1918) posveča MAK temu velikemu vizionarju dunajskega modernizma do sedaj najobsežnejšo osebno razstavo iz njegovih najraznovrstnejših del. Moser 
je vtisnil svoj pečat ob iskanju nove, moderne govorice oblik, ki je nastala okrog 1900. leta. Vidimo lahko skoraj 500 eksponatov, ki večinoma izvirajo iz MAK zbirke, so pa tudi nacionalni in mednarodno izposojeni objekti. Kronološko zasnovana razstava pojasnjuje vsako etapo njegovega razvoja: od slikarja do ustvarjalca na različnih področjih, pa zopet nazaj k slikarstvu.

V petih poglavjih predstavljata kuratorja razstave Witt- Dörring in E. Schmuttermeier umetniško- zgodovinsko delo ter umetniško teoretični razvoj obdobja od 1860 do 1818.

Pod naslovom "Dunaj kot gledališče za umetnost"  vidimo, kaj vse je vplivalo na mladega Moserja. Dunaj je doživel od leta 1860 do 1890 razantnen družbeni in gospodarski razvoj. Visoka buržuazija  je s svojim denarjem omogočila razvoj dinamični umetniški generaciji, posebej celostnost historizma, arhitekture, slikarstva in kiparstva. Posebej dela Hansa Makarta in Dunajske umetniške kompanije ( Franz Matsch, Gustav in Ernst Klimt) stojijo na začetku razstave. Moserjeva dela so bila naturalistična.

Naslednje poglavje "Zgodnja leta Kolomana Moserja" (1886 do 1896) nam ga  pokažejo kot svobodnega umetnika. Da bi zaslužil denar za šolanje pri Franzu Matschu, se udejstvuje kot  ilustrator knjig in revij. Z drugimi umetniki, ki so vedno bolj nezadovoljni s historizmom osnuje 
"Klub sedmih" (Siebener Club), iz katerega se kasneje razvije Secesija.
Kurvilinearni izraz nastane pod vplivom japonske umetnosti . Imenuje se 
"Dunajska površinska umetnost".

Tretje poglavje "Enotnost oblike in funkcije" (1889-1895) se posveča arhitektu in očetu modernizma Ottu Wagnerju, kateri je odločilno vplival na Moserjevo umetniško delo. Wagner kritizira historične stile in zagovarja "uporabni stil". Enotnost oblike in funkcije - "form follows funktion" je postal kredo modernizma. Na večino takratnih umetniikov 
je vplival Otto Wagner, on je tudi predlagal Kolomana Moserja  in Josefa Hoffmanna za profesorja na  avstrijskem muzeju za umetnost in industrijo
(sedaj MAK).

Četrto poglavje " Enotnost umetnosti" prikaže Moserja kot ustanovitvenega člana Secesije in kot univerzalnega umetnika. Celotno umetniško delo- to ga je inspiriralo, da se je posvetil pripravljanju razstav, scene za gledališče kot tudi modi. Skupaj z Josefom Hoffmannom so nastali koncepti za notranjo opremo, ki je mednarodno znana pod imenom "dunajska prostorska umetnost". En tak primer nove opreme je bila oprema za palačo Dumba, ki je bil dunajski industrialec.

Okrog leta 1900 pride do markantne stilistične spremembe. Površinski, geometrično reducirani izraz dominira Moserjeve osnutke, kvadrati postanejo njegova znamka. Tako imenovani "dunajski stil" je rojen!
Skupaj z Josefom Hoffmannom in mecenom Fritzom Waerndorferjem ustanovi Moser leta 1903 "Dunajske delavnice"/ Wiener Werkstätte, ki omogočajo brezkompromisno izdelavo celotnega umetniškega dela.
Nastane mnogo čudovitih notranjih oprem, pohištva, kovinskih predmetov, usnjenih izdelkov in nakita.

Koloman Moser, Razkošna šatulja, 1906. Izdelava Wr.Werkstätte
(Adolf Erbich, Eugen Pflaumer, Karl Ponocny, Terese Trethan)
(c) MAK/ Georg Mayer


Dostop do "Dunajskih delavnic" je imel le majhen krog ljudi s potrebnimi sredstvi, tako so zašle v finančne težave, Koloman Moser je 1907 leta izstopil. Posvetil se je zopet slikarstvu kot je to bilo na začetku njegove 
kariere. Komaj 50-leten je v novembru 1918 leta umrl.




Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Donauturm/Stolp ob Donavi#Wien

Ringstrasse/Prstan, Mestna hiša #Dunaj

Stephansdom/Stolnica sv.Štefana/#Wien