Dunaj okrog 1900#Wien
LEOPOLD MUSEUM/
Leopold-muzej
MuseumsQuartier Dunaj, Museumsplatz 1, 1070 Wien
www.leopoldmuseum.org
Koloman Moser (1868-1918), plakat za 13. razstavo dunajske Secesije, 1902 Leopold Privatna zbirka Foto: Leopold Museum |
Dunaj okrog leta 1900
Klimt-Moser-Gerstl-Kokoschka
Leopold-muzej ima največjo in najpomembnejšo zbirko
mojstrovin dunajske umetnosti iz časa modernizma okrog leta 1900.
Letos-2018- je 100. obletnica smrti nekaterih glavnih predstavnikov tega obdobja. Od januarja 2018 si lahko ogledamo izbrana dela glavnih zastopnikov dunajskega jugendstila:
Gustava Klimta (1862-1918), Kolomana Moserja (1868-1918) in ekspresionistov Richarda Gerstla (1883-1908) ter Oskarja Kokoške (1886-1980).
Glavno delo Klimta "Smrt in življenje" (1911/15) in 1900. leta nastala pokrajina " Ob Atterskem jezeru" so razstavljeni, kot tudi pomembno delo
iz 1914 leta "Jamska venera" Kolomana Moserja. Odlični primeri
oblikovanja pohištva, umetne obrti (zlasti steklo in srebrni izdelki), plakati po osnutkih Kolomana Moserja nam pričajo o vsestranskosti tega umetnika, ki je bil tudi soustanovitelj Dunaskih delavnic/ Wiener Werkstätte. Radikalna dela zgodnjega ekspresionista Richarda Gerstla so po razstavi v Frankfurtu (Schirn Kunsthalle) in v Novi galeriji v New Yorku zopet na ogled v Leopold-muzeju, ki ima tudi največjo zbirko tega umetnika. Na ogled so tudi samopodobe Oskarja Kokoške, ki je bil
enfant terrible dunajske umetniške scene zgodnjega 20. stoletja, zlasti njegov samoportret iz leta 1918/19 je zanimiv.
,Koloman Moser,Ljubezenski napoj iz Tristan in Isolde, 1913/1915 |
Koloman Moser:
Rojen je bil leta 1868 na Dunaju, študiral je na Akademiji za upodabljajočo umetnost od leta 1986 do 1892, ko je postal tudi član skupine "Sedmih" - predhodnice Secesije/Secession. Na dunajski Šoli
za umetno obrt se je izpopolnjeval še dve leti, tu je spoznal tudi Gustava
Klimta. Najprej sta bila oba sprejeta v združenje umetnikov "Künstlerhaus"- Hiša umetnikov. Po enem letu sta oba izstopila iz tega združenja in ustanovila Secesijo. Koloman Moser je eden najpomembnejših članov te skupine. Za več kot polovico razstav je pripravil prostorske načrte- torej kako naj razstava izgleda- ti so bili tako moderni, da so postali zgled za kasnejše pripravljalce razstav. Za revijo
"Ver Sacrum", ki je izhajala od leta 1898 do 1903, je prispeval 140 ilustracij. 1899 leta je postal učitelj na Dunajski šoli za umetno obrt, leta 1900 pa je postal profesor v strokovnem razredu za dekorativno risanje.
Skupaj z Josefom Hoffmannom in z industrialcem Waerndorferjem je 1903 leta ustanovil dunajsko delavnico/ Wiener Werkstätte, kjer so nastali številni izdelki po njegovih načrtih, nekatere od teh vidimo tudi na razstavi. Leta 1905 se je poročil z Ditho Mautner von Markhof, ki je izhajala iz bogate družine industrialcev.
razen izdelkov, ki jih je oblikoval, je bil Moser tudi dober slikar. Po letu
1907 je prenehal delati za Dunajske delavnice, sedaj se je posvetil slikarstvu, pa tudi snovanju scene za gledališče. Pokrajina in simbolična kompozicija štejeta k pomembnim temam njegovih del.Pomembne impulze je dobil tudi od švicarskega slikarja Ferdinanda Hodlerja (njegova dela so trenutno razstavljena v muzeju). Razvil je naturalistične barve, ki so sledile iz študija avantgardističnih teorij o barvah in vtisu, ki jih naredijo
na gledalca. mnoge njegove figure spominjajo na vizionarske svetlobne podobe, ki se nenadoma pojavijo na paleti barv. Njegovo slikarstvo pomeni brez dvoma prispevek za prenovitev avstrijskega slikarstva v 20. stoletju. Umrl je v oktobru leta 1918 po dveletnem obolenju za rakom.
Richard Gerstl:
Rojen je bil leta 1868 na Dunaju, študiral je na Akademiji za upodabljajočo umetnost od leta 1986 do 1892, ko je postal tudi član skupine "Sedmih" - predhodnice Secesije/Secession. Na dunajski Šoli
za umetno obrt se je izpopolnjeval še dve leti, tu je spoznal tudi Gustava
Klimta. Najprej sta bila oba sprejeta v združenje umetnikov "Künstlerhaus"- Hiša umetnikov. Po enem letu sta oba izstopila iz tega združenja in ustanovila Secesijo. Koloman Moser je eden najpomembnejših članov te skupine. Za več kot polovico razstav je pripravil prostorske načrte- torej kako naj razstava izgleda- ti so bili tako moderni, da so postali zgled za kasnejše pripravljalce razstav. Za revijo
"Ver Sacrum", ki je izhajala od leta 1898 do 1903, je prispeval 140 ilustracij. 1899 leta je postal učitelj na Dunajski šoli za umetno obrt, leta 1900 pa je postal profesor v strokovnem razredu za dekorativno risanje.
Skupaj z Josefom Hoffmannom in z industrialcem Waerndorferjem je 1903 leta ustanovil dunajsko delavnico/ Wiener Werkstätte, kjer so nastali številni izdelki po njegovih načrtih, nekatere od teh vidimo tudi na razstavi. Leta 1905 se je poročil z Ditho Mautner von Markhof, ki je izhajala iz bogate družine industrialcev.
razen izdelkov, ki jih je oblikoval, je bil Moser tudi dober slikar. Po letu
1907 je prenehal delati za Dunajske delavnice, sedaj se je posvetil slikarstvu, pa tudi snovanju scene za gledališče. Pokrajina in simbolična kompozicija štejeta k pomembnim temam njegovih del.Pomembne impulze je dobil tudi od švicarskega slikarja Ferdinanda Hodlerja (njegova dela so trenutno razstavljena v muzeju). Razvil je naturalistične barve, ki so sledile iz študija avantgardističnih teorij o barvah in vtisu, ki jih naredijo
na gledalca. mnoge njegove figure spominjajo na vizionarske svetlobne podobe, ki se nenadoma pojavijo na paleti barv. Njegovo slikarstvo pomeni brez dvoma prispevek za prenovitev avstrijskega slikarstva v 20. stoletju. Umrl je v oktobru leta 1918 po dveletnem obolenju za rakom.
Koloman Moser: Ognjič, 1909, leopold muzej, Dunaj, Foto: Leopold Museum Wien |
Richard Gerstl (1883-1908), Samopodoba kot polovični akt, Leopold Museum, Wien Foto: Leopold Museum Wien |
Komentarji
Objavite komentar